Czym są prace bitumiczne?

Zdecydowana większość polskich dróg jest pokryta asfaltem, czyli tak naprawdę masą bitumiczną, która jest połączeniem kruszyw, lepiszcza – najczęściej właśnie asfaltu – i różnych wypełniaczy. Masy używa się nie tylko do tworzenia nawierzchni, lecz także do innych prac bitumicznych. O jakich pracach mowa?

Powszechnie mówi się, że drogi wykonuje się z asfaltu, ale to nie do końca prawda. Asfalt zgodnie z definicją obowiązującą w Polsce jest materiałem o konsystencji stałej lub półstałej – lepiszczem, które wiąże kruszywa. Sam nie nadaje się zatem do budowy nawierzchni. Dopiero w połączeniu z kruszywami i różnymi wypełniaczami tworzy masę wykorzystywaną do tak zwanych prac bitumicznych.

Układanie nawierzchni bitumicznej

Do prac bitumicznych zalicza się przede wszystkim układanie asfaltu w trakcie budowy nowych dróg. Masę bitumiczną wytwarza się w asfaltowniach i transportuje specjalnymi pojazdami na miejsce prowadzonych prac. Co ważne musi ona zachować odpowiednią temperaturę – od około 140 do 190 stopni Celsjusza, żeby mogła zostać wylana.

Układanie masy bitumicznej odbywa się przy użyciu rozściełacza, czyli maszyny, której parametry trzeba dostosować do grubości warstwy asfaltowej i szerokości drogi. Zarówno przeładunek, jak i układanie asfaltu powinny zostać wykonane precyzyjnie tak, aby nie doszło do całkowitego opróżnienia kosza urządzenia.

Na koniec, gdy masa jest już rozłożona, przeprowadza się walcowanie, żeby zagęścić i wyrównać świeży asfalt.

Odtworzenia nawierzchni asfaltowych

Prace bitumiczne to także odtworzenia nawierzchni asfaltowych np. po remontach instalacji podziemnych. Odtworzenia obejmują zarówno podłoża gruntowe, jak i wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi. W trakcie prac dąży się do tego, aby poszczególne sekcje miały taką samą grubość i były wykonane z takich samych materiałów jak istniejąca konstrukcja.

Przy odtworzeniach asfalt kładzie się w prostokątnych lub kwadratowych pasach. Na krawędziach stosuje się wcięcia do połowy grubości warstw bitumicznych i na zakładkę łączy się nową nawierzchnię z dotychczas wykorzystywaną.

Engineer use theodolite equipment for route surveying to build a bridge across the intersection to reduce traffic congestion during rush hours.

Remonty cząstkowe

Oprócz tego prace bitumiczne mogą obejmować również remonty cząstkowe. Asfalt m.in. ze względu na natężenie ruchu, sposób eksploatacji czy stan podbudowy z czasem ulega uszkodzeniom. Jeśli dojdzie do powstania wykruszeń, czyli potocznie mówiąc dziur, które zagrażają bezpieczeństwu użytkowników dróg, należy jak najszybciej przeprowadzić prace naprawcze.

W przypadku większych ubytków stosuje się metodę na gorąco – wycina i usuwa uszkodzony fragment asfaltu, czyści przygotowane miejsce, a następnie wypełnia przestrzeń mieszanką mineralno-asfaltową, wyrównuje ją i uszczelnia masą uszczelniającą, żeby połączyć odtworzony fragment nawierzchni z istniejącym.

Uzupełnianie wolnych przestrzeni na drogach

Dodatkowo prace bitumiczne wykonuje się również, żeby uzupełnić wolne przestrzenie powstające pomiędzy drogą a np. studzienkami kanalizacyjnymi albo innymi elementami tego typu. Wówczas masę bitumiczną kładzie się na zimno – zabezpiecza się przestrzeń, osusza i oczyszcza, a następnie układa w niej asfalt odpowiednio rozprowadzając i zagęszczając. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to trwałe rozwiązanie.

Jeśli szukasz firmy, która wykonuje prace bitumiczne, sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl/prace-bitumiczne/

Artykuł partnera

Foto https://stock.adobe.com/pl/