Czym są prace bitumiczne?
Zdecydowana większość polskich dróg jest pokryta asfaltem, czyli tak naprawdę masą bitumiczną, która jest połączeniem kruszyw, lepiszcza – najczęściej właśnie asfaltu – i różnych wypełniaczy. Masy używa się nie tylko do tworzenia nawierzchni, lecz także do innych prac bitumicznych. O jakich pracach mowa?
Powszechnie mówi się, że drogi wykonuje się z asfaltu, ale to nie do końca prawda. Asfalt zgodnie z definicją obowiązującą w Polsce jest materiałem o konsystencji stałej lub półstałej – lepiszczem, które wiąże kruszywa. Sam nie nadaje się zatem do budowy nawierzchni. Dopiero w połączeniu z kruszywami i różnymi wypełniaczami tworzy masę wykorzystywaną do tak zwanych prac bitumicznych.
Układanie nawierzchni bitumicznej
Do prac bitumicznych zalicza się przede wszystkim układanie asfaltu w trakcie budowy nowych dróg. Masę bitumiczną wytwarza się w asfaltowniach i transportuje specjalnymi pojazdami na miejsce prowadzonych prac. Co ważne musi ona zachować odpowiednią temperaturę – od około 140 do 190 stopni Celsjusza, żeby mogła zostać wylana.
Układanie masy bitumicznej odbywa się przy użyciu rozściełacza, czyli maszyny, której parametry trzeba dostosować do grubości warstwy asfaltowej i szerokości drogi. Zarówno przeładunek, jak i układanie asfaltu powinny zostać wykonane precyzyjnie tak, aby nie doszło do całkowitego opróżnienia kosza urządzenia.
Na koniec, gdy masa jest już rozłożona, przeprowadza się walcowanie, żeby zagęścić i wyrównać świeży asfalt.
Odtworzenia nawierzchni asfaltowych
Prace bitumiczne to także odtworzenia nawierzchni asfaltowych np. po remontach instalacji podziemnych. Odtworzenia obejmują zarówno podłoża gruntowe, jak i wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi. W trakcie prac dąży się do tego, aby poszczególne sekcje miały taką samą grubość i były wykonane z takich samych materiałów jak istniejąca konstrukcja.
Przy odtworzeniach asfalt kładzie się w prostokątnych lub kwadratowych pasach. Na krawędziach stosuje się wcięcia do połowy grubości warstw bitumicznych i na zakładkę łączy się nową nawierzchnię z dotychczas wykorzystywaną.
Remonty cząstkowe
Oprócz tego prace bitumiczne mogą obejmować również remonty cząstkowe. Asfalt m.in. ze względu na natężenie ruchu, sposób eksploatacji czy stan podbudowy z czasem ulega uszkodzeniom. Jeśli dojdzie do powstania wykruszeń, czyli potocznie mówiąc dziur, które zagrażają bezpieczeństwu użytkowników dróg, należy jak najszybciej przeprowadzić prace naprawcze.
W przypadku większych ubytków stosuje się metodę na gorąco – wycina i usuwa uszkodzony fragment asfaltu, czyści przygotowane miejsce, a następnie wypełnia przestrzeń mieszanką mineralno-asfaltową, wyrównuje ją i uszczelnia masą uszczelniającą, żeby połączyć odtworzony fragment nawierzchni z istniejącym.
Uzupełnianie wolnych przestrzeni na drogach
Dodatkowo prace bitumiczne wykonuje się również, żeby uzupełnić wolne przestrzenie powstające pomiędzy drogą a np. studzienkami kanalizacyjnymi albo innymi elementami tego typu. Wówczas masę bitumiczną kładzie się na zimno – zabezpiecza się przestrzeń, osusza i oczyszcza, a następnie układa w niej asfalt odpowiednio rozprowadzając i zagęszczając. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to trwałe rozwiązanie.
Jeśli szukasz firmy, która wykonuje prace bitumiczne, sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl/prace-bitumiczne/
Artykuł partnera
Foto https://stock.adobe.com/pl/